Створити дороговкази для сучасних авторитетів: кафедра філософії й Інститут лідерства та управління провели літню школу

30 червня-7 липня у селищі Славському відбулася перша спільна школа Інституту лідерства та управління та програми з філософії УКУ. Двадцять молодих людей долучилися до програми «Цілісне лідерство задля майбутнього демократії в Україні» та впродовж тижня працювали над створенням принципів морального авторитету лідера в сучасних реаліях.

Обидві команди співорганізаторів мають досвід проведення власних шкіл, однак цього разу вирішили об’єднати зусилля заради спільної мети. Її окреслила завідувачка кафедри філософії Орися Біла: «Для України є актуальним пошук світоглядного напрямку: куди ми йдемо і як має виглядати це провідництво. У 2004 році було чітке розуміння потреби єдиного сильного лідера, що всіх вестиме. Однак громадяни швидко розчарувалися. Потім було відчуття потреби навчитися співпрацювати через суспільні інститути та громадські організації, але досі відсутнє розуміння, як це повинно відбуватися та які мають бути критерії для нових керівників і лідерів. Наша школа була присвячена осмисленню лідерства в нинішньому контексті».

Відповідно до цілей школи програму зосередили на вирішенні трьох завдань. Першим було окреслити ситуацію сучасного українського суспільства в контексті головних світових тенденцій, про що говорили лектори Валерій Пекар, який розповів про розвиток суспільства за принципом інтегральної динаміки, і Євген Глібовицький, який в активному діалозі зі студентами роздумував про основоположні процеси в сучасній українській політиці. Другим питанням була власне ідея лідерства, яку обговорили з отцем Андрієм Зелінським, що запропонував власну софійну модель, та Мирославом Мариновичем, який говорив про місце цінностей в суспільному житті.

В останній день учасники школи зосередилися на з’ясуванні, що таке демократія, чому вона така бажана і водночас складна для досягнення. Це питання порушили на лекціях Валерії Корабльової та Ярослава Грицака. Як говорить пані Орися, наразі майже всі країни вважають себе демократичними – держави Уго Чавеса чи то Владіміра Путіна; це означає, що кожен вкладає сюди власне значення. У процесі обговорення кризи демократії учасники думали над тим, чим вона є для України, на що чекати далі та як поєднати вирішення питання з проблемою лідерства.

Окрім 3-4 лекцій щодня, програма школи передбачала також семінари за книгою, неформальний похід у гори та командну роботу над фінальними проектами-дороговказами – текстовими напрацюваннями учасників, написані у форматі звернення та порад до молодої людини. Ці матеріали стали також знахідками на літній школі та в перспективі будуть поширені організаторами серед студентської молоді й представників громадських організацій.

Про свої враження розповіла аспірантка Київського університету ім. Бориса Грінченка Ганна Москальчук: «Одним із завдань, передбачених навчальним планом, було самостійно знайти можливість та подати заявку на участь. Перешерстивши купу сайтів, я натрапила на літню школу УКУ у Facebook. Есе писала досить швидко – вирішила не прикрашати думками, “які точно мають сподобатися”. Ми також мали заповнити доволі детальну анкету-резюме. Чесно кажучи, не думала, що пройду відбір. Уже в Славському дізналася, що конкурс був десять осіб на місце. Такі речі, з одного боку, одразу надихають, з іншого – це відповідальність. Зрештою, це теж про лідерство».

Учасниця стверджує, що найскладнішим виявилося дійти згоди всередині групи. Зрештою, вирішили, що концепція має ґрунтуватися на таких когнітивних процесах, як самоусвідомлення, самоорганізація та самореалізація. Відповідно команда розробила та представила покрокові рекомендації, які допоможуть усвідомити, розвинути та опанувати потенціал лідерства. Продумана програма та злагоджена співпраця організаторів, лекторів і учасників стали для Ганни доказом, що зміни творить кожен.

Журналіст-міжнародник та випускник Києво-Могилянської академії (КМА) й Центральноєвропейського університету Олександр Костриба дізнався про проект одразу з кількох джерел: «Я хотів перезавантажитись після річного навчання за кордоном, шукав цікаві можливості й на ГУРТі натрапив на цю школу. Подався вже пізніше, коли побачив пост на Facebook Інституту лідерства та управління УКУ. Для аплікації потрібно було написати есе на тему, про яку я сам розмірковував уже кілька місяців. Тому було нескладно в момент підготовки, а далі просто чекав». 

За словами учасника, його група мала горизонтальний підхід до створення фінального проекту, тому всі були авторами. У результаті розробили ідею мобільного додатку для тренування та структурування молодих лідерів. При цьому, аплікація встановлює зв’язок між користувачами та дає можливість менторства для деяких лідерів. Фінальний проект команди Олександра став доповненням отриманих знань у форматі практичного рішення.

«Це була дуже потужна школа, перш за все – у сенсі учасників. Мене приємно вразив вибір розумних, емпатичних та вмотивованих людей, готових втілювати проекти або й уже задіяних у цьому. Можна довго обговорювати програму, лекторів та інші моменти, але саме люди і готовність ділитися думками та ідеями – найголовніше. Школа лідерства стала прикладом того, що дійсно якісні речі можуть ховатися просто біля тебе, потрібно лише помітити та взяти з них по максимуму», – підсумовує Олександр.

Ще одним відгуком поділився перекладач, колишній студент КМА та Вільнюського університету у Литві Богдан Фещак«Про участь у школі я дізнався завдяки unistudy.org.ua і це стало моєю першою заявкою на подію від УКУ. Результати відбору прийшли вчасно, хоча відразу цього не побачив. До фінального проекту я мав середню залученість, адже ми мали трьох людей, які сформували ядро ідеї дороговказу. По-перше, концепція передбачала постійну роботу над собою та своїм оточенням. Основним був концепт “малих кроків” та “малого лідерства” – такого, за яким готується ґрунт для серйознішого та масштабнішого. Загальна моя оцінка для школи – 9,5 з 10. Найбільше запам’ятався рівень організації школи, професійність лекторів та студентів. Можу здатися банальним, але сподобалось абсолютно все!»

За словами представників УКУ, школа цілісного лідерства стала спробою зануритися в дискурс цінностей та цілісності, знайти грані повноцінного лідера та відшукати алгоритм руху до формування цілісності. Проекти команд школи виявилися продуманими та дорослими. Однак головний внесок студенти понесуть із собою: як ці знання змінять їхню свідомість та вплинуть на щоденну працю.

Довідка: Літня школа була проведена за підтримки фондів Конрада Аденауера в Україні та Чарльза Стюарта Мотта.

Текст: Антоніна Чундак

Фото: Олесь Дячишин