Український Католицький університет
Начальний план курсу
Давньоєврейська мова-1
(Фонологія і морфологія)
Програму склав доктор філологічних наук Дмитро Цолін
Кількість кредитів (ECTS): 4
Практичних занять: 50 годин Кількість модулів: 2
Тижневе навантаження: 8 годин
Мета курсу: ознайомити студентів із фонологією та морфологією давньоєврейської мови (іменні та службові частини мови + відмінювання та форми сильних дієслів основної породи), розвинути навички читання та розуміння простих прозових текстів (фрагменти книг Буття та Виходу) за масоретським текстом та з тиверіадською системою діакритичних знаків; навчити студентів орієнтуватися у підручниках та граматиках давньоєврейської мови, працювати із словниками.
По завершенні курсу студенти повинні:
- Знати основи фонетичної системи давньоєврейської мови;
- Володіти навичками читання єврейського тексту з оголосами та діакритичними знаками (тиверіадської системи), а також знати основи фонетичної транскрипції;
- Засвоїти базову лексику (250 – 300 слів): особові та вказівні займенники, числівники від 1 до 1000, найбільш вживані у прозових текстах іменники, прикметники та дієслова);
- Оволодіти основами морфології іменних частин мови: формами словозміни іменників та прикметників (рід, число, стан), способами утворень простих словосполучень, правилами приєднання займенникових суфіксів;
- Знати основні функції службових частин мови – найбільш поширених прийменників, сполучників, часток;
- Розпізнавати основні словотвірні моделі іменників і прикметників;
- Відмінювати сильні дієслова простої породи (pā‘al) в перфекті та імперфекті, знати функції іменних форм дієслова – дієприкметника та інфінітива;
- Читати прості прозові тексти (головним чином, із Книги Буття);
- Вміти самостійно працювати з різними типами підручників та граматик давньоєврейської мови, словниками (глосаріями, аналітичними словниками та конкордаціями).
Методи викладання і навчання
Основу курсу складає поєднання занять з роз’яснення матеріалу (1 пара) з наступним практичним заняттям (1 пара); пояснювальна частина щоденного блоку занять викладається із застосуванням презентацій, таблиць, схем та формул, що полегшують засвоєння матеріалу, спираючись на принцип аналогії та асоціації.
Практичні заняття присвячені роботі із студентами у групі, і спрямовані на засвоєння матеріалу студентами через виконання вправ і завдань разом із викладачем.
Важливою частиною викладання є регулярне проведення коротких тестів на засвоєння нових давньоєврейських слів та їх форм; а також спільне читання вголос, переклад і філологічне коментування тексту.
Теми практичних занять
Модуль 1
Заняття № 1
Давньоєврейська мова серед інших семітських мов. Основи фонології та графіки: алфавіт, matres lectionis, діакритичні знаки.
Давньоєврейська мова та її генетична ідентифікація: ханаанська підгрупа північно-західних семітських мов; давньоєврейська мова і сучасний іврит. Розвиток давньоєврейської писемності: від палеоєврейського алфавіту до систем діакритичних знаків – вавилонської, тиверіадської та південно-палестинської.
Практичне заняття: освоєння алфавіту та діакритичних знаків.
Заняття № 2
Давньоєврейське письмо та фонетична система. Консонантний алфавіт та діакритичні знаки (оголоси + позначення алофонів приголосних фонем). Тиверіадська система діакритичних знаків, matres lectionis.
Практичне заняття: освоєння навичок читання давньоєврейського тексту та основ письма.
Заняття № 3
Самостійні особові займенники. Іменники чоловічого та жіночого родів однини.
Практичне заняття: вправи на запам’ятовування вивчених слів, складання простих словосполучень і речень із вивченими словами.
Заняття № 4
Вказівні займенники. Іменники чоловічого та жіночого родів множини.
Практичне заняття: вправи на вивчення нових слів та утворення форм множини іменників; утворення простих словосполучень та речень.
Заняття № 5
Категорія стану іменника: визначений (status emphaticus), конструктивний (status constructus) та займенниковий (status pronominalis).
Практичне заняття: вправи на приєднання артикля до іменника та на утворення ґенітивних словосполучень з іменниками в однині.
Заняття № 6
Конструктивний стан іменників множини: правила утворення словосполучень з іменниками чоловічого та жіночого родів.
Практичне заняття: словниковий диктант + робота в аудиторії над утворенням словосполучень.
Заняття № 7
Прикметник, його граматичні категорії та форми. Узгодження іменника і прикметника у словосполученні.
Практичне заняття: утворення словосполучень іменник + прикметник.
Заняття № 8
Іменне речення, структура та основні типи іменних речень. Особові займенники 3-ї особи у функції copulae.
Практичне заняття: написання простих іменних речень різних типів.
Заняття № 9
Прийменники, сполучники та їх синтаксичні функції. Прості прийменники-проклітики בְּ- ,לְ- ,כְּ- та їх вживання; самостійні прийменники та їх значення. Частка אֶת (nota accusativi).
Практичне заняття: читання Бут. 1:1-5, написання простих речень і словосполучень з прийменниками та сполучниками.
Заняття № 10
Числівники від 1 до 10 та від 20 до 100 – кількісні і порядкові. Граматичні ознаки і форми числівників, сполучення числівників з іншими частинами мови.
Практичне заняття: утворення словосполучень із числівниками, аналіз прикладів із біблійних текстів.
Модуль 2
Заняття № 11
Дієслово: основні граматичні категорії. Проблема граматичного маркування часу дієслова у давньоєврейській мові. Відмінювання дієслова כָּתַב («він написав») у перфекті (суфіксальна дієвідміна).
Практичне заняття: підсумковий модульний контроль – письмовий тест.
Заняття № 12
Дієслово: імперфект (префіксальна дієвідміна), його значення та спосіб утворення; відмінювання дієслова כָּתַב в імперфекті.
Практичне заняття: читання в аудиторії Бут. 1:1 – 2:3.
Заняття № 13
Дієприкметник, його значення та синтаксичні функції; відмінювання дієприкметників однини і множити чоловічого та жіночого родів.
Практичне заняття: читання та аналіз Бут. 2:4-25.
Заняття № 14
Інфінітив: способи утворення та синтаксичні функції; інфінітив абсолютний та конструктивний.
Практичне заняття: написання коротких речень із використанням розглянутих форм дієслова.
Заняття № 15
Конструкція абсолютний інфінітив + особова форма дієслова; вживання конструктивного інфінітива.
Практичне заняття: аналіз прикладів використання інфінітивних конструкцій у тексті Біблії.
Заняття № 16
Форми волевиявлення: імператив, юсив, когортатив. Способи утворення та принципи вживання цих форм.
Практичне заняття: читання законодавчих текстів – Вих. 20 – 21.
Заняття № 17
Форми волевиявлення у давньоєврейській мові (продовження).
Практичне заняття: написання речень із волюнтативними формами дієслів.
Заняття № 18
Пасивний дієприкметник та пасив перфекта дієслів простої породи.
Практичне заняття: читання та аналіз Бут. 3 – 4.
Заняття № 19
Нестандартне вживання перфекта (wǝqatal) та імперфекта (wayyiqtol) дієслів у прозовому тексті («перевернуті» перфект та імперфект).
Практичне заняття: читання Бут. 6-7.
Заняття № 20
Поняття «порода» дієслова. Основні породи семітського та давньоєврейського дієслова: проста (G), інтенсивна (D), каузативна (S) та рефлексивна (T).
Практичне заняття: підсумковий модульний контроль – тест + аналіз тексту.
Оцінювання знань та умінь студентів здійснюється за 100-бальною системою та включає такі аспекти:
- Читання – 25 %
- Письмо – 25 %
- Словниковий запас – 20 %
- Граматика – 30 %
Література
Граматики:
Blau Joshua, A Grammar of Biblical Hebrew (Wiesbaden: Harrassowitz Verlag, 1993).
Gesenius’ Hebrew Grammar (ed. E. Kautzsch; Oxford: Clarendon Press, 2003).
Waltke B. & O’Connor M., An Introduction to Biblical Hebrew Syntax (Winnona Lake, Indiana: Eisenbrauns, 1990).
Ламбдин Т. Учебник древнееврейского языка (М.: Издательство ББИ, 1998).
Словники:
Davidson B. The Analytical Hebrew and Chaldee Lexicon (New York: Harper and Brothers, 1956).
Holladay W. L. A Concise Hebrew and Aramaic Lexicon of the Old Testament (Grand Rapids, Michigan: Eerdmans, 1988).
Gesenius’ Hebrew-Chaldee Lexicon to the Old Testament (Grand Rapids, Michigan: Baker Books, 1979).